Dokumenty niezbędne do sprzedaży lub kupna mieszkania

  • Data dodania: 15.03.2024
  • Autor wpisu: lideron.pl
Sprzedaż lub kupno nieruchomości to jedna z bardziej stresujących sytuacji w życiu. Często sprzedający zastanawiają się, jakie dokumenty są potrzebne do sprzedaży mieszkania.
To zależy od rodzaju własności: może to być spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu lub odrębna własność lokalu.

spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu:
podstawa nabycia, jedna z opcji:
a. wypis aktu notarialnego umowy sprzedaży,
b. wypis aktu notarialnego umowy darowizny
c. Wypis aktu notarialnego poświadczenia dziedziczenia
d. prawomocne postanowienie sądu o podziale majątku/stwierdzeniu nabycia spadku/dziale spadku,
w przypadku nabycia nieruchomości w drodze spadku lub w drodze darowizny - zaświadczenie od Naczelnika z Urzędu Skarbowego
2. aktualne zaświadczenie ze Spółdzielni Mieszkaniowej, zaświadczenie o niezaleganiu w opłatach eksploatacyjnych
3. w przypadku hipoteki - aktualny stan zadłużenia i promesa wierzyciela, że wyda zgodę na wykreślenie hipoteki,
4. zaświadczenie z Urzędu Miasta, że nikt w lokalu nie jest zameldowany.

odrębna własność lokalu:
1.podstawa nabycia, jedna z opcji:
a. wypis aktu notarialnego umowy sprzedaży,
b. wypis aktu notarialnego umowy darowizny,
c. wypis umowy ustanowienia odrębnej własności lokalu,
d. Wypis aktu notarialnego poświadczenia dziedziczenia
e. prawomocne postanowienie sądu o podziale majątku/stwierdzeniu nabycia spadku/dziale spadku,
w przypadku nabycia nieruchomości w drodze spadku lub w drodze darowizny- zaświadczenie od Naczelnika z Urzędu Skarbowego
2. aktualne zaświadczenie ze Wspólnoty Mieszkaniowej lub Spółdzielni Mieszkaniowej
3. w przypadku hipoteki- aktualny stan zadłużenia i promesa wierzyciela, że wyda zgodę na wykreślenie hipoteki,
4. zaświadczenie z Urzędu Miasta, że nikt w lokalu nie jest zameldowany
5. zaświadczenie o rewitalizacji
6. wypis z rejestru lokali
7. wypis z rejestru gruntów

Dobre biuro nieruchomości zawsze sprawdza, czy nieruchomość ma wszystkie potrzebne dokumenty i czy nie ma wady prawnej, która uniemożliwia jej sprzedaż. Pozornie taka transakcja wydaje się prosta, jednak wieloletnie doświadczenie naszego biura pokazuje, że może wyniknąć wiele problemów, jeśli nie sprawdzimy wcześniej pod względem prawnym nieruchomości. Nasze doświadczenie pokazuje, że klienci często nie zdają sobie sprawy, że mogą być jakieś niekorzystne wpisy w księdze wieczystej nieruchomości, lub innych dokumentach niezbędnych do sprzedaży mieszkania, które utrudniają lub nawet uniemożliwiają jego sprzedaż. Oczywiście w większości przypadków można temu zaradzić, ale trzeba wiedzieć, przede wszystkim o tym, że problem występuje oraz mieć wiedzę, co zrobić, żeby go zlikwidować.
Działania naprawcze wymagają sporo wiedzy i czasu, którego zwykle brakuje, gdy mamy już osobę zainteresowaną kupnem naszego mieszkania.

Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.